GIF Sundsvalls styrelse presenterade den 3 november 2020 en femårsplan för verksamheten, som reviderades 27 januari 2022.
Vision:
⇒ En stabil allsvensk förening och en engagerad samhällsaktör.
Strategiska mål, elitfotboll:
⇒ Minst 40 procent av A-truppen skall bestå av egna talanger från akademin eller regionen.
⇒ Vara en allsvensk förening.
⇒ Damfotboll skall finnas i föreningen senast 2025.
⇒ Vara topp 10 av akademierna i Sverige.
Strategiska mål, ungdomsverksamhet (6-15 år):
⇒ Utveckla ungdomsverksamheten och ta upp flera egna talanger i vår elitförberedande verksamhet.
⇒ Utveckla samarbetet och stödja andra klubbar i distriktet.
⇒ Jämställd förening, fotboll för alla.
Strategiska mål, CSR:
⇒ GIF Sundsvall skall driva samhällsprojekt som syftar till att öka integration och minska utanförskap.
⇒ Att vara en naturlig samtalspartner för kommunen och regionen i frågor som berör vår verksamhet.
⇒ Flytta fotbollen in i samhället. Finnas och verka där människor finns.
Strategiska mål, ekonomi/marknad:
⇒ Positivt resultat om 0,6 MSEK exklusive spelarförsäljningar varje år.
⇒ Öka omsättningen 5 MSEK per år.
⇒ Utveckla våra event i syfte att öka publikantalet.
Mål, 2025:
⇒ Eget kapital 3 MSEK.
⇒ Intäkterna skall bestå av minst 50 procent som inte är beroende av sportsliga resultat.
⇒ 5 000 medlemmar.
⇒ Publiksnitt om 5 000 personer per match.
⇒ Sälja spelare för 10 MSEK per år.